Aan Venus

Waarom, godinne, hebt gij ons voorbestemd
Te beminnen wat schoon is en lieflijk
Wild en ontembaar
Het besef te weten dat het ergens stopt

Zie ik uwe dochteren
parmantig zelfbewust
tot sieraden smeden zij zich om
Tot verfijnde beelden
Vakkundig, met kennis van zaken
ben ik verwonderd dat er zoveel zijn
Die vrezen dat het nergens toe dient

Als ik een uwer ontmoet
Ontmoet ik u
En valt mij de schoonheid
Minder zwaar te torsen
Dan hun rustige wijsheid,
Hun drang te leven
Hun wil te lieven

In elk van hen zie ik uw beeld
hun ogen strelen, dodelijk stralen
Weet ik mij Paris
Die de appel aan Helena geef

Lieve, harde Venus
Leer mij haar te verleiden
Mij haar liefde te geven
Haar kwetsbaarheid
Haar schoonheid
Haar kracht
Alles
In ruil voor
Het schamele wat ik te bieden heb
BH

Reacties

Populaire posts