Een sterke vrouw


Vagina Dentata

Waar je staat zie je me zitten in gemoedelijke rust
Je kijkt me kijken en volgt gefascineerd mijn blikken
Over je in een lichte zomerjurk gehulde vormen
En blijft tegelijk afwezig en enigszins verrast
Vanwaar ik zit kijk ik naar je en wijl ik praat
Volgen m’n blikken alle bewegingen van je huid
Zie hoe je heup lichtjes draait en hoe je
De schouders bijna in profiel presenteert
Tussen ons het lage tafeltje,
Waarover je een weelde van vruchten
Een overdaad aan hapjes presenteerde
Een paar glaasjes voor de wodka
Een damasten kleed
Wijl we praten wordt het zwijgen voller
Klinkt er samenzang
Van canon naar fuga en polyfone
Reisjes over de toonladder
Nu klinkt een scherzo, dan een largo
Een danssuite klinkt er op
Wijl ons spreken zwijgen en ons zwijgen zachte,
Dan weer luide fortissima zang werd
Op het dressoir toon je me een zilveren schaal
Chocolade, slagroom en meraingue
Uiteraard ook bavarois
Een venusheuvel gepresenteerd
Een kriek geeft weer waar je het meeste genot
Van verwacht en dan, dat ene detail
Witter dan wit een tand, twee tanden,
Een klein gebit van scherpe tandjes
Er bestaat wel ergens een film
Waarin een vagina dentata een rol speelt
Maar zoals je het hier maakte, tart je me
En kan ik m’n bewondering toch niet onderdrukken
Je komt naar me toe, reikt mij wodka en heft er ook
Met de zwier van het gebruik zelf ook eentje
We kijken naar je kunststukje
We praten niet en vragen niet
Maar je laat me weten dat je niet
Zomaar iets bedenkt
Ik vertel je dat ik ooit hoorde
Van een vrouw dat ze hem die haar, onwillig, nam
Naderhand weet te krenken, te kraken
En zijn lid verschrompeld, telkens als hij haar naderen wil

Waarom me dit fraaie beeld aanbieden
Je uitnodigde me voor deze exquise teepartij
een feest van zinnen
De hapjes volgen elkaar
Thee, koffie en wodka in een rei
Bereiden de keur aller zinnen
elkaar ontlopen we niet meer
Voorbij ‘t elkaar sparen en tarten
Uitdagen en gerust stellen
Om de pijn die komen kan,
Het genot dat we verhopen
De venusheuvel hebben we verslonden,
nog wat kruimels resten er
je ligt naast me, ik kijk naar je boezem
streel het hofje en kus het
onze handen raken elkaar
en m'n lippen vinden de jouwe
je verlangen groeit
en je opent een paradijs
je neemt m’n hand en
zacht kneden ze het festijn
je genoegen geeft je rust
je rust stijgt tot verlangen en
het onvermijdelijke
na een spel van m’n lippen volgt
maar van tanden is geen sprake
en naderhand houden we elkaar vast
’t herte wordt geboden
Dooft de angst
Van die venusheuvel, Waar je bijstaat
Prijkt nu op het kastje een portretfoto

Reacties

  1. Ik snap der geen bal van; maar’ t zal wel bedoeld zijn voor een ingewijde en niet voor mij.
    Wat minder uitdrukkelijk autobiografisch mag ook. Maar de dichter leidt de dans, niet de lezer.
    Uit-er-aard

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als u er geen boodschap aan heeft, kan u beter iets anders lezen. Ik zing mijn lied en voor het overige kan u dansen wat u wil.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Bart,
    Dank voor je buitengewoon vriendelijke reactie.
    "De opzet van deze blog komt voort uit de gedachte dat ik inzichten graag deel met anderen en dus ben ik benieuwd hoe men hierop zal reageren." Einde citaat.
    Ik wou gewoon melden dat het voormelde delen met anderen niet erg geslaagd is.
    Indien u verder aldus reageert op interactie op uw blog zal er vermoedelijk maar weinig reactie meer komen en zal uw benieuwdheid niet beantwoord worden. Misschien schrijft u dan beter gewoon verder in een fysiek kladschriftje, dat men na uw dood zal ontdekken, en misschien zal U dan de Pessoa van de 21° eeuw worden. Vriendelijke groeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geeft u dan mischien toe dat uw reactie niet bepaald, euh, fijnzinnig was. en weest u gerust, het tekstje was al aan een ander leven begonnen, omdat ik het meestal laat lezen, voor ik het op m'n blog zet.
    Nu, autobiografisch is het niet in de vorm die het hier heeft, maar, wandelend doorheen de stad kwam er een woord in me op, volkomen uit het blauwe niets, vagina dentata. Meer dan een glimlach had ik er niet voor over. Maar later kwam het woord terug en het paste in m'n proberen te vatten wat tussen geliefden kan gebeuren.
    Hoe het dan gaat, weet alleen de dichter, maar ik neem voor mezelf de vrijheid om de ideeën te laten dwareelen. En vervolgens er een eigen kleur en klank aan te geven. Dan komen herinnering en beleving aan de bod, speelt ook de vrije associatie een rol. Bevreemdend is het wel. En als u dan verwijst naar Pessoa, dan voel ik me wel weer enigszins geflatteerd, vandaar dit uitgebreide antwoord. Misschien kan ik u nog melden dat er hier enig onberedeneerd optimisme meespeelt.
    Een vraagje maar, dat is, wie zich anoniem zo uitlaat, roept enigszins argwaan op. Een naam, al blijft de persoon even onbekend, maakt het mogelijk tot vriendelijker gesprek.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Distilleer uit deze 460 woorden 220 woorden, met de sterkste beelden en met meer stilten tussen zelfde beelden, even laten rijpen, nog een finale retouche na het rijpingsproces, en je bekomt een zuivere jenever. Een anonieme mening is niet zelden de mening van een waarderend, aandachtig betrokken lezer. Maar de dichter leidt de dans; niet de lezer; uit-er-aard – uit de aard van het ding zelf- . Let wel, ik heb de film “Teeth” van Lichtenstein (www.teethmovie.com) niet gezien en evenmin alle werken van Sigmund Freud gelezen (Freud was overigens een kwakzalver, maar dit geheel terzijde).

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Teeth heb ik zo es gezien op een festival van scharminkels, de zogenaamde slechte films, maar tegelijk was het een film die vooral bevreemdend was. Toch was dat niet de inspiratie voor deze film. Weet u, soms komen er woorden op me af, die niet altijd iets teweegbrengen, maar het was wel duidelijk dat de idee wel iets kon vertellen over wat mijn kleine poëtische onderzoek mag heten, waarom begrijpen mensen elkaar niet altijd. Het heeft ook te maken met wat ook iemand tegen me zegde, verder in het verleden, dat ze haar mannetjes vernietigd na volbrachte taak. Uiteraard bij wijze van spreken. Dacht ik. Enfin, het laatste element heeft te maken met een soort voleinding der zinnen, waarbij beelden, smaken en wat al niet meer, klanken dus, zich soms mooi met elkaar kunnen vinden.
    Besluiten we voorlopig met excuses voor m’n reacrtie, alhoewel ik moet zeggen dat het wat lastig was een reactie te lezen die niet meteen van welwillendheid getuigde. Nu goed, de lezer, want ik ben ook vaak lezer kan oordelen en oordeelt vanzelfsprekend autonoom, zonder zich van de auteur iets aan te trekken. Over Freud als arts kan men zeggen dat hij niet zo heel veel resultaten heeft gehaald, maar dat zijn verdienste hierin bestaat dat hij onderkende dat de mens als handelend wezen voor zichzelf een raadsel is. Daarmee kan men niet zeggen dat hij niet een bijdrage gehad heeft bij het begrijpen van de mens. Uiteindelijk kan men op het wereldbeeld van Marx of August Comte wel een en ander aanmerken. Het lijkt mij dat onderzoek vandaag met een pure Freudiaanse visie niet veel kunnen uitrichten, maar de discussie die ontstond is met mensen als Jung, Fromm en bijvoorbeeld in onze tijd Jan de Laender wel degelijk boeiend genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Spijtig dat je niets zegt over mijn voormeld distillatieproces. Je hoeft op die technische opmerking niet in te gaan, maar ik hoop dat mijn aanmerking goed ontvangen en begrepen is. Uw “des pas dans la neige” -bijvoorbeeld- was veel meer gebald en door die kortheid zo intens en krachtig. Je bent een zeer associatief denker/dichter en ik herken mezelf daarin; maar snoeiwerk is de boodschap. Het is een open deur intrappen, maar zonder (strikte) vorm kan inhoud niet bloeien tot poëzie. Ook een associatieve stroom heeft een bedding nodig. Nog even terug naar het thema: er is in de litteratuur (niet alleen poëzie) wel degelijk het thema ”mannetjes vernietigen NA volbrachte taak”, maar dat is inhoudelijk toch wel verschillend van het thema “vagina dentata” meen ik, maar de ruimte ontbreekt hier om dat verder uit te leggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja, over de verwerking van de stof valt wel iets te zeggen, waarbij ik u kan meedelen dat het een proeve was om in een langer gedicht een complexer gebeuren aan de orde te laten komen. Ik weet het, de bedoeling moet zijn niet teveel woorden teveel willen zeggen, net wat nodig is voor de lezer om zich bij het beeld iets voor te kunnen stellen.

    Inderdaad, het gaat om het voorkomen, verhinderen van de taak. Het gaat denk ik om de idee, die ik van sommige dames wel eens hoor dat zij niet zomaar hun wellustig spel willen delen, dat te gemakkelijk te krijg zijn hen niet interesseert en dat zij daarom soms een air aannnemen gevaarlijk te zijn. voor hen maakt dit ook het gebeuren anders en geef nu toe, de idee van dat gebakje, alleen al esthetisch kan toch mooi zijn. Uiteraard zal ik elders meer de gebaldheid zoeken, zoals in dat winterse gedicht. De opzet blijft dat het om het ontsnappen aan het gewone en banele gaat, zonder vulgair of goedkoop te worden. Misschien dat ik nog eens probeer dit gedacht te herschrijven, maar ik kan mij daar echt niet op vastpinnen. Al zou het kunnen dat er dan iets totaal anders uit te voorschijn komt. We zullen wien.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ..qwerty of azerty, soms een klein probleem: we zullen zien

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nog dank voor uw waardering voor "des pas dans la neige"was net zo goed een poging, bleef ook wat liggen voor het iets werd en nog wat langer voor het na geschaaf op deze blog verscheen. De kritiek dat er teveel in dit gedicht hier zit, kan ik wel begrijpen, maar ja, als dat nu net het opzet was om verschillende elementen aan te boren, dan kan men mij dat toch niet kwalijk nemen, wel?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Nog iets over het distillatieproces, waarover iemand het had. Ik denk niet, dat poetica alleen uit het zogenaamde uitgepuurde kan bestaan. Een barokke insteek mag ook, zonder dat het dan weer overdreven wordt. Maar de dwingende esthetiek die vandaag het schone weer maakt, soms lijkt het me niet zo zinvol.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts