Zien wat verloren ging


Recensie

Vervreemd en ontheemd
Over kleine oorzaken en grote gevolgen

W.G. Sebald, De emigrés. De bezige Bij, Amsterdam, 2005

Het boek verscheen enkele jaren geleden al en het duurde even voor ik het kon lezen. Wat eraan scheelde valt niet zo gemakkelijk te duiden, want eens aan het lezen was het niet meer mogelijk te stoppen. Maar zowel de drempelvrees als nadien de leeshonger hadden dezelfde oorzaak: fascinatie voor het lot van mensen die uit hun huis en woongebied verdreven worden, maar ook de vraag of we dat moeten blijven bekijken. We zijn de laatste decennia niet gespaard van verhalen over vele aspecten van de Holocaust. Veel is nu bekend maar zelfs verstandige mensen zeggen dat ze overvoerd zijn. Sinds ik Primo Levi las, einde jaren 1980, ben ik wel bezig gebleven met die verhalen en historische studies, zoals ook het werk van Jacques Presser. Maar tegelijk is er een zekere afstandelijkheid ontstaan omdat naarmate de jaren en de lectuur vorderde duidelijk werd dat de aandacht eenduidig op de eerste of de tweede wereldoorlog vestigen, zelfs op beide, een grondige vertekening meebrengt van het begrijpen van de geschiedenis. Hoe belangrijk, hoe wreed ook de gebeurtenissen waren, niet enkel van Duitse zijde, maar ook vanwege Stalin en zelfs, het moet gezegd de geallieerden met het bombardement op Dresden, zelfs als men aanneemt dat men de weerstand van de burgers wilde breken, een gevaarlijke vergissing, ondanks dat alles, is de geschiedenis van de twintigste eeuw meer dan alleen maar die verschrikkelijke 13 jaar van het Derde Rijk en was bijvoorbeeld de periode tussen de twee oorlogen niet een tussentijd – dat bleek maar achteraf – maar een periode die op vele vlakken zowel ontroering kan bieden als volslagen onbegrip voor de wijze waarop men politiek of economisch handelde. Emoties moet men niet bespelen, maar goede geschiedschrijving raakt ook het gemoed.

In die zin brengt het lezen van Sebald, die nu 10 jaar geleden overleed, een merkwaardige ervaring, want wil men eerst niet over de drempel, eens in het boek ontdekt men hoe hij ons levens presenteert van mensen die op de een of andere manier het gemis van de thuis en van worteling met zich meedragen. Men kan het verhaal van de schilder lezen als een bijna autobiografische verwerking, maar bij Sebald werkt het anders, want zijn quasi-realisme brengt met zich dat de lezer de indruk krijgt dat de gebeurtenissen werkelijk gebeurd zijn en dat de auteur niet meer is dan een archivaris die uit oude stukken, een agenda het verhaal herschrijft Die vaststelling moeten we wel maken, omdat, zoals ook bij Saramago het geval is, de lezer, eens in het boek verzeild geraakt ontdekt dat het niet vanzelfsprekend is over al die levens te vertellen. De verteller moet bijzondere redenen hebben om zich met de schilder Ferber in te laten, met een schoolmeester, Paul Bereyter en toch blijkt telkens weer de aanleiding tot schrijven een samenloop van omstandigheden te zijn. Altijd komt de hoofdfiguur pas tot leven nadat enkele andere elementen uiteen gezet werden. Ik weet niet of Sebald het voor lief zou nemen, maar we hebben te maken met een psychoanalyse. Niet Dé psychoanalyse, als die al zou bestaan, maar een analyse die toelaat te zien wat er in een leven allemaal is voorgevallen en hoe de betrokkene ermee kon leven. In die zin is goede literatuur natuurlijk en vanzelfsprekend een vorm van zielsontleding. In de mate dat Dr. Selwyn leed aan zijn afkomst, aan de dingen en het verlies van onbevangenheid die men toch niet kon vrijwaren, zien we dat de objectieve redenen van het vertrek niet lagen in wat algemeen gedacht zou hebben, maar samenlopen van omstandigheden.

De verteller laat niet na, noch in het verhaal van Paul Bereyter of van Ambros Adelwarth aan te geven dat hij niet alle elementen had en dat hij een en ander moet reconstrueren. En de reden waarom hij dat wil napluizen en beschrijven, is wellicht nog het meest opvallende aan dit alles. Wie het boek goed begrijpen wil moet juist trachten te vatten waarom de verteller ons dit alles wil vertellen en dat is nu net het opvallende, dat er geen dwingende redenen zijn om de reis van Ambros Adelwarth naar het Midden-Oosten te vertellen, maar de samenloop van omstandigheden geven aan dat we er iets uit kunnen begrijpen.

Het gaat om het begrijpen van de levens van mensen die allerlei verrichten en uitvreten in hun leven en niet altijd blijken te zijn wie ze zijn. Zo begint de verteller met een herinnering aan een familiefeest met familieleden in de VS die in Duitsland op bezoek zijn. 1951 en het leven van de migranten en de thuisblijvers gaat verder, maar zonder een reünie is het ook maar niets. Zoals we weten konden de Amerikanen het toen breed laten hangen in Europa, als ze geld hadden. Maar een reünie met zestig personen en de verteller put uit zijn herinneringen, het laat zien dat de melancholie niet direct de drijfveer is om te vertellen, maar wel dat melancholie bij elk van de figuren de motor is achter hun exit. Redenen om te leven, of de redenen die zij hadden om het leven te leven waren stilaan weg gedeemsterd, zoals in het geval van de dokter die zijn praktijk niet meer kon uitoefenen, maar die ook leefde met een herinnering aan een berggids.

Het gaat om oefeningen in het leven te leven en de onmogelijkheid na het verlies van de omgeving waarin men mens werd. Waarom Sebald ons telkens weer die onmogelijkheid laat zien, al lijken de figuren op het eerste zicht hoogstens wat excentriek of een buitenstaander, in de het praktische leven lijken ze niet in staat de eigen weg te volgen en toch, als je er goed over nadenkt, ongelukkig lijken ze niet. Het pakt de lezer als je geleidelijk de vele facetten van zo een leven bij elkaar ziet komen. En dan blijkt dat de auteur niet kijkt naar migranten van het laatste ogenblik, maar over de grote stroom van mensen die reeds voor 1914 weg waren getrokken. Paul Bereyter is terug gekomen en heeft de oorlog overleefd maar goed, hij was niet helemaal een jood, maar hij was vooral Duitser.

Het valt me op dat we die periode niet kunnen beperken tot Duitsland en de sinistere jaren, maar de velen die voor en na de tsaristische pogroms uit Rusland en Oost-Europa vertrokken waren en onder andere via Antwerpen in Londen of de VS terecht kwamen. Gemakkelijk moet dat niet geweest zijn om te vertrekken, want als je leest hoe de ene in de Bronx terecht komt en daar niet echt een glorieus leven vindt. Het komt wel, maar de American dream is best bereikbaar. Het bereiken van die gouden toekomst vergt echter meer dan hard werk, meer dan inzet, we gaan ervoor, krijg je te lezen, maar toch, het vreet aan de ziel en sommigen slagen er niet dat de overwinnen. Veel weten we niet als we de hoofdstukken, de biografische schetsen hebben gelezen, maar wat we weten is voldoende om het opnieuw ter hand te nemen.

In het oeuvre van Sebald zit een onafgebroken vragen over wat er in Europa gaande is geweest, maar hij zal, voor zover ik zie altijd hét gebeuren, Hitler, Duitsland voor, tijdens en na diens regime niet centraal te stellen. Maar hij meet, hij doet waarnemingen en laat ons zien hoe het allemaal gegaan is. De grote geschiedenis verdwijnt niet, maar het zijn de verhalen van personen die centraal staan. Kleinbeelden, zoals de foto’s in het boek, de boeken. Er is door niemand sterker geschreven over het Centraal Station van Antwerpen dan wat hij heeft nagelaten in Austerlitz. Belangrijker is dat het ook in dit boek een steeds weer opnieuw te ondernemen zoektocht is, omdat het kennen van de levens een redden is van een mens. Het omgekeerde van de pogroms, de Endlösung lijkt zijn werk te zijn, de werelden die verdwenen toch weer doen herleven. Waarom mensen doen wat ze doen is onduidelijk, maar dat ze veel dingen doen die onze bewondering verdienen is wel duidelijk. De schilder Ferber, die probeert een wereld te scheppen en toch niet verder komt, het einde dat hij kiest, is voor de lezer een open vraag, misschien zelfs een open wonde. Precies dat al die mensen met het verleden geen omgang weten te vinden – denk ook aan Primo Levi, die het overleven niet kon verdragen – maakt hun verhalen existentieel en hoewel niemand die ervaringen kan delen, niemand in het actuele Europa, wil Sebald, denk ik, ons vooral overtuigen van de noodzaak toch te zien wat er gaande was, wat er gaande is. Dat ligt in een ander spectrum dan veel literatuur vandaag, die deze urgentie niet heeft. De sporen van het verleden, de restitutie van het verleden, geheugen, zoals Hertmans zegt, raakt de kern van zijn boeken. Maar ook kan ik mij best vinden in de gedachte dat hij zielen analyseert, het gaat om greep te krijgen, via soms onbeduidende details.  

Bart Haers
22 december 2011

http://radio.klara.be/radio/10_herbeluisteren.php?code=BAB aflevering van Babel op 14 december 2011

Reacties

Populaire posts