Mallala en de bevrijding van de angst
Kritiek
Roosevelt,
four freedoms speech en een klein meisje
Zaterdag avond zat ik even te
kijken naar het nieuws van 20:00 op de Nederlandse televisie en alweer werd een
meisje in het zonnetje gezet, Malala Yousafzai, u weet wel, dat meisje dat
neergeschoten werd omdat ze onderwijs voor meisjes opeiste, maar door snel en
gepast ingrijpen van artsen en consulaire diensten in het UK geopereerd kon
worden en kon genezen. Ik zou dit gebeuren, de uitreiking van Four Freedoms
awards kunnen zien als een gebrek aan interesse vanwege de Vlaamse media voor
wat er in Nederland gebeurt, maar dat deuntje kent u intussen wel. Neen, het
feit dat men in New York, oneven jaren en in Middelburg in de even jaren een
onderscheiding werd en wordt uitgereikt, was me niet onbekend, maar het zat ook
niet direct in mijn actieve geheugen. De familie Roosevelt zou immers uit
Zeeland afkomstig zijn. Maar er zijn minder sterke gebeurtenissen dan de
uitspraak van de president in 1941 om Awards aan te verbinden. Het gaat, nu de
campagne net is afgelopen voor de verkiezingen van 25 mei net om die kwesties
die men niet zomaar kan negeren: de vier vrijheden die volgens Roosevelt aan de
bestaande constitutie diende toegevoegd worden.
Martha Nussbaum heeft in haar
essay, Politieke Emoties op het belang van deze speech, gebracht in januari
1941, dus een klein jaar voor de VS in Pearl Harbour in de oorlog getrokken
werd, gewezen. Het was de derde inaugurale reden van dezelfde president, wat nu
niet meer mogelijk is, maar voor Roosevelt bleek het nodig toch nog eens diep
te graven in zijn visie om de Amerikanen op te roepen mee te gaan in een groot
avontuur.
Kan deze speech een aanzet
vormen tot het ontwikkelen van positieve vrijheden? De kwestie is niet min,
omdat stilzwijgend nog steeds wordt aangenomen dat we geen behoefte hebben aan
positieve vrijheden. Maar Roosevelt vond dat
"In de toekomstige dagen, die wij trachten veiliger te maken, kijken we uit naar een wereld die gebaseerd is op vier essentiële menselijke vrijheden.
1. De eerste is de vrijheid van spreken en meningsuiting - overal in de wereld;
2. De tweede is de vrijheid van elk persoon om god te aanbidden op zijn eigen manier - overal in de wereld;
3. De derde is de vrijwaring van gebrek - die, vertaald binnen het kader van de wereld, economische verstandhoudingen in de zin heeft die elk land een gezond leven in vredestijd voor zijn inwoners verzekert - overal in de wereld;
4. De vierde is de vrijwaring van vrees - die, vertaald binnen het kader van de wereld, een wereldwijde reductie betekent van bewapening naar zo'n punt en op zo'n grondige wijze, dat geen land in de gelegenheid zal zijn een daad van fysieke agressie te plegen tegen welke buur dan ook - overal in de wereld.
- Dat is geen visie voor een ver millennium. Het is een duidelijk omschreven basis voor een soort wereld die bereikbaar is in onze eigen tijd en generatie. Die soort wereld is zeer in tegenstelling met de zogenaamde nieuwe orde van tirannie die de dictators trachten te creëren met de inslag van een bom."
Roosevelt was in 1941 zoals
iedereen bezorgd om de oorlog die woedde in Europa, Azië en Afrika, waarbij hij
wist dat niemand in de VSA bereid bleek zich in de Europese oorlog te mengen.
In maart kwam een procedure op gang waarmee de Britten én de Russen tegen een
redelijke kostprijs wapens konden verwerven. De oorlog in Europa bleef nog even
Europees, maar Roosevelt zal wel geweten hebben dat de VSA er niet buiten
konden blijven. Merken we, voor we verder gaan met de gedachten van de vier vrijheden
op dat Roosevelt op de 4de maart 1933, de laatste keer dat de oude datum van
Inauguration Day werd aangehouden, reeds gewezen had op het belang van
economisch welvaren voor de menselijke waardigheid en het goede leven. Toen was
Hitler dus al aan de macht en was in Duitsland de Nazi-revolutie al aan de
gang. De kritiek op de New Deal, onder meer voor de periode 1936 - 1938 is niet
geheel onterecht: hardnekkig pogen de begroting sluitend te houden zorgde
volgens Keynes tot een recessie in de depressie en pas door verder expansief
beleid te voeren, kon de basis gelegd worden voor de verdere voorspoed. Helaas,
moet ik zeggen, kijken we niet vaak genoeg naar de details van een verhaal.
In 1941 had Roosevelt dus al
duidelijk genoeg begrepen dat de moderne samenleving niet evident en uit de
aard der zaak democratisch zou zijn. Japan bewapende zich, had in China al voor
het nodige bloedvergieten gezorgd en het was dus voor Roosevelt zaak, zo
schrijft ook Nussbaum aan te geven waarom men desgevallend wel in de oorlog zou moeten stappen. De vier vrijheden zijn in het
neoliberale programma en in het actuele debat, zelfs in hoofde van links in
wezen vergeten. Misschien niet elk op zich, dan toch als een samenhangend
programma.
Niemand zal ontkennen dat hij
of zij de vrijheid van meningsuiting in twijfel wil trekken en toch zien we
dezer dagen telkens weer dat sommige meningen er meer toe doen dan andere. Nu,
het gaat niet enkel om het feit dat iedereen mag zeggen wat hem of haar goed
dunkt, maar ook om het vermogen dat overtuigend te leren doen. De strijd die
Roosevelt al in maart 1941 aanging, denk ik, was er een om de te wonnen vrede
vorm te geven. Hij maakte, om nogmaals naar Nussbaum te verwijzen, gebruik van het vermogen mensen te
beroeren, emoties aan te spreken: de oorlog was niet de oorlog om een eind te
maken aan alle oorlogen, maar een oorlog, een strijd om mensen in hun
waardigheid te herstellen. Maar
Roosevelt ging verder, denk ik, want hij wilde verhinderen dat mensen niet meer
de moed zouden ontberen om te zeggen wat gezegd moet worden: onderwijs en
vorming om de vrijheid te kunnen hanteren, te zeggen wat gezegd moet worden.
Gebrek maakt mensen
ondergeschikt, ongeschikt om naar waarheid te spreken, want hun leven staat op
het spel. Toen Roosevelt aantrad verkeerde het land, de VSA in een diepe crisis
maar toen hij stierf kende het land een merkwaardige groei die nog ruim een
decennium zou aanhouden. Het strijden tegen gebrek betekende ook mensen wapenen
om hun pursuit of hapiness te realiseren. Het blijft ook dezer dagen een
prangende kwestie want volgens sommigen is dat ons goed recht, maar moet elk
het zelf maar uitzoeken.
De vrijheid van religie zal
voor velen vandaag, die menen dat religie niet meer is dan een sprookje, die
terecht vaststellen dat sommige religies mensen juist onderdrukken, een doorn
in het oog zijn. Nochtans kan men bij Leo Apostel lezen dat een persoon zonder
god kan, maar het spirituele niet zomaar kan afwijzen, omdat hij of zij
bevroedt dat er ook zonder God een teveel is in deze wereld dat de natuurkunde
of de chemie niet verklaren kunnen. Of liever, het gaat op dat moment niet meer
om de verklaring(-smythe), maar om voorbij het rationele verklaren, waar we
niets op afdingen, zich te laten doordringen van die werkelijkheid. Barack
Obama stelde expliciet de atheïsten gelijk met de mensen die in of andere
christelijke of andere God geloven. De vrijheid van religie kan een aanzet zijn
tot ontplooiing, waarbij, we herhalen het voor een goed begrip, ook het
atheïsme insluiten. Waar het om gaat? Het gaat om een uitweg uit
onverschilligheid, uit afkeer voor de dingen die zijn. Mocht een lezer menen
dat we dus pleiten voor een religieus geïnspireerd mens- en wereldbeeld, dan
gaat het er vooral om, denk ik dat we niet zomaar alles aanvaarden wat ons
verteld wordt. Zoals Malala, die pleit voor recht op onderwijs, de religie zelf
niet in vraag stelt, maar wel duidelijk maakt dat de heerschappen die haar en
andere meisjes het recht op onderwijs ontzeggen, bstreden moeten worden.
Aangezien de strijd met wapens het leger toekomt, moet ze wel haar woorden van
wijsheid spreken.
Het vrijwaren van gebrek is
een moeilijke, zou men kunnen denken, want het is toch evident dat men niet
alle mensen van gebrek kan vrijwaren en daar toch alles moet op inzetten. De
hele politiek van Reagan en Busch sr en Busch jr. was er net op gericht mensen
met gebrek de nodige steun te ontzeggen. Dat wil niet zeggen... wat eindelijk?
Men zegt dat de Amerikaanse samenleving een Weberiaans mensbeeld hanteert:
succes is eigen verdienste, falen is persoonlijk falen, eigen schuld, dikke
bult. Het ene noch het andere kan helemaal kloppen, maar het is zo gemakkelijk
natuurlijk. Succes bouwt zich op, onder meer via onderwijs, via allerlei
activiteiten die jongeren ontplooien en uiteraard de ruimte voor
ondernemerschap. Het vrijwaren van gebrek vormt een aanvulling op de vrijheden
van de constitutie en geeft aan dat FDR begreep dat in een moderne samenleving
meer heeft te doen dan weldadigheid. Bovendien,
nu men wel eens leest dat de New Deal niet echt gelukt is, moet men zich toch
afvragen of de overheid, als emanatie van de natie niet ook belangwekkende taken
heeft. Nu hebben de recentste verkiezingen in Europa laten zien dat de
verhoudingen misschien zoek zijn: de armoede bestrijden of vrijwaring van
gebrek? Het blijft een moeilijke kwestie, maar net omdat die vier vrijheden ook
vrijwaring van vrees betreft, ook vrees voor een al te invasief
overheidsoptreden, moet men ze samen beschouwen.
De uitreiking van de medaille
aan de jonge vrouw uit Pakistan, die weet wat ze moet vrezen, die weet dat een
vrouw niet altijd een opinie mag koesteren, laat staan uiten, maar daar niet voor
terugschrikt, maakt duidelijk dat de boodschap van FDR uit 1941 best wel het
overwegen waard is. Maar hoe zullen we dat in Europa implementeren. De vrede
kennen we sinds 1945, een welvaartstaat kreeg vorm op een wijze die voor
Amerikaanse burgers wel zeer ver is gegaan maar ook overduidelijk voordelen
heeft. Maar nu we strijden, sommigen
dan toch voor het behoud van het systeem maar ze slagen er niet (langer) in
mensen te mobiliseren. De resultaten van de verkiezingen in Europa geven er
aanleiding toe te veronderstellen dat Europa van binnenuit ondergraven wordt,
maar zowel het FN als Geert Wilders en zelfs Vlaams Belang zijn op sociaal vlak
minder liberaal dan men zou denken. Minstens in hun retoriek zeggen ze net
bezorgd te zijn om de vrijheid van Frankrijk, respectievelijk Nederland en dat
ze bezorgd zijn om het trieste lot van Henk en Ingrid, die uitgesloten worden
van arbeid wegens te duur...
Het nationalisme dat men zegt
te moeten verafschuwen, ziet men dan als oorzaak van het succes van het FN, van
Thierry Baudet, die uiteraard geen kandidaat was, maar toch, het probleem is
dat zij niet zien dat Europa al langer dan de naoorlogse periode aan een vorm
van "nationbuilding" doet. Ondanks de onderlinge conflicten, leefde aan
het einde van de negentiende eeuw een Europees gedeeld superioriteitsgevoel maar
we weten niet zeker of dat een Europees nationalisme mag heten. Zeker is dat
onverwacht de laatste tien jaar opnieuw een voedingsbodem is gevonden daartoe,
terwijl er juist andere items op de agenda stonden.
Men heeft tijdens de afgelopen
verkiezingscampagne vaak over Europese
Waarden gesproken, maar het blijkt moeilijk die ook nog eens op een
spannende manier te presenteren. Net iemand als FDR had het in zich om die
waarden te presenteren en er - voor wie ze zich herinnert - dat ze kunnen
mobiliseren. Het gaat dan om de operationalisering
van de waarden en dat verdraagt geen objectieve, rekenkundige benadering.
De zaak is dat men een verhaal moet brengen, zoals ook, in onze dagen Nelson
Mandela dat kon brengen. Maar nu Zuma opnieuw beëdigd werd, moeten we ons
afvragen of het voldoende is een verhaal te herkauwen. De daden sporen immers
niet met de woorden.
Maar als we de waarden vorm
willen geven, dan is er meer nodig dan alleen verbositeit en precies dat meisje
weet zich daarin staande te houden. Natuurlijk leidt ze geen regering, maar
toch loopt ze bij elke uitspraak die ze doet weer risico op een kogel te
botsen. Haar waarheid spreken betekent dus risico nemen en niet enkel voor
haar, maar ook voor vele vrouwen in Pakistan, die in grote vrees leven, niet
voor een of andere god, maar voor wat venten met een AK 47. Mocht men
verwachten dat we hieruit moeten afleiden dat de Islam achterlijk zou zijn, men
mag niet vergeten dat de Islam sinds een kleine eeuw verrassend modern is
geworden. Dat wil zeggen, men is terug gegaan, denk men, naar de
oorspronkelijke opvattingen en heeft daaruit regels gedestilleerd, die echter
voor een goed beleving van de Islam niet zo evident noodzakelijk zijn. Nagenoeg
alle levensbeschouwingen zijn in dat bedje ziek, zeker ook het neoliberalisme,
waardoor zij in botsing komen met waarden zoals die door FDR werden
geproclameerd.
Waarom hield Roosevelt deze
rede in 1941? Voor een deel ontstond er zo een overlappende consensus met de
gedachten van Winston Churchill, die vond dat de oorlog tegen Hitler niet uit
de weg gegaan kon worden. De nederlaag aanvaarden kon niet en ook een vrede
door vergelijk die sommige Britse politici in gedachten hadden, was voor
Churchill van bij zijn aantreden onbespreekbaar. De oorlog, als ze kwam zou men
voeren. De reden is niet dat Churchill Duitsland wilde vernietigen, wel het
Nazisme. Maar Churchill wist ook dat de SU nodig was om dat te realiseren en
tegelijk was Stalin als bondgenoot een bedenkelijke zaak. Het hogere einddoel:
democratie, vrijheid, gelijkheid en broederschap moesten hersteld in Europa. Maar
als Roosevelt vrijwaring van vrees vooropstelt, dan is dat een duidelijke
aanwijzing dat de oorlog tegen Hitler zeker voor hem tot de mogelijkheden
behoort. Niet of, wel wanneer, was voor hem de vraag. Het Congres zorgde wel
voor hoofdbrekens maar door originele ingrepen kon Roosevelt Britten en Russen
helpen, maar ook de eigen economie verder opkrikken, wat tot de ongekende bloei
na 1945 heeft geleid.
Met de New Deal zette
Roosevelt een nieuw beleid op weg, maar hij had een oorlog nodig, zo te zien,
maar dat werd later dan via de oprichting van de Verenigde naties deels en
slechts theoretisch opgelost door de aanvalsoorlog als een illegale daad in
volkerenrechterlijk opzicht te verklaren. De humanitaire interventie, waartoe
in Somalië en Kosovo werd besloten, maar niet in bijvoorbeeld Syrië of
Afghanistan, biedt mogelijkheden om de massieve schending van mensenrechten
tegen te gaan en te doen stoppen, maar of het de ruimte biedt om geopolitiek
gevoelig terrein te opereren, is tot hiertoe niet gebleken. Maar bij dat alles moeten we
bedenken dat FDR inderdaad dacht aan de vier vrijheden die de constitutie van
de VSA zouden aanvullen, omdat hij gemerkt had dat de klassieke, negatieve
vrijheden, die dus deels overlappen, het welbevinden van personen niet altijd
konden bevorderen. De verovering van de vrijheid blijft als politiek thema
onbesproken.
Martha Nussbaum vertelt in
haar onderzoek naar de betekenis van politieke emoties dat FDR met die speech
een aanzet gaf de oorlog die er volgens zijn inlichtingendiensten zat aan te
komen, een hogere zin te geven. Maar tegelijk wilde hij na de inspanningen die hij
de burgers voor de New Deal had geleverd én gevraagd, ondersteund met fotografie
als mobiliserend instrument, een nieuw groot verhaal nodig had. In Europa leven we vandaag nog steeds in de
schaduw van het postmodernisme, wat impliceert dat we grote verhalen die nu
geschreven en verteld worden niet accepteren. De andere kant van de medaille? Men
wijst nationalisme af omwille van de inderdaad grote ontsporingen, maar men kan
in elk systeemdenken wel de nodige voorbeelden van bloedvergieten vinden en
erger. Juist, van vormen van gebrek en vrijwaring van vrees had FDR de mond
vol. Maar hij had ook een zeker idee van wat de VSA zou moeten zijn. Het ging
er voor FDR om nadat de directe gevolgen van de Depressie opgevangen waren het
burgerschap meer te laten zijn dan zomaar het behoren van een club. Emotionele
binding ontwikkelen door de ruimte voor negatieve emoties weg te werken, voor
zover mogelijk. Mensen boven de schroom uittillen te spreken? Op scholen werkt
men in onze tijd en in Europa nog nauwelijks aan spreekkunst. Mensen beschermen
tegen gebrek? Economische verhoudingen verzekeren die mensen toelaten moet zich
van de dagelijkse bete broods op een zinvolle manier te verzekeren. En dan is
er nog die religieuze vrijheid, die men vaak als een bescherming ziet van nogal
hardvochtige vormen van paternalisme en heteronome benadering van religie.
Vrijwaren van Vrees? Het is opvallend dat FDR die zo centraal stelde, terwijl
het dezer dagen in het politieke discours bon ton is mensen angst aan te jagen.
Politici kunnen daardoor enige tijd mensen aan zich binden. Maar wat Roosevelt
voor ogen had staan reikte verder: vrijwaren van vrees? Men lijkt dat we dat dezer
dagen niet zo een topic te vinden, zeker niet in de EU en daar schuilt het
verraderlijke in. Men zegt voor privacy te staan, voor burgerrechten, voor
vrijheden te uit en te na, maar hanteert op allerlei domeinen een
"politics of fear", die mensen in onzekerheid brengt en hen het
gevoel geeft dat ze gesanctioneerd moeten worden.
Om deze redenen vind ik het
bedroevend dat men ten onzent, in de Vlaamse media aan deze instelling, de
Roosevelt Study Center in Middelburg - zoals dat wel vaker voorkomt - geen
aandacht besteden. Voor de goede orde, de band tussen de VSA en Europa betekent
in termen van onderzoek en vorming zeer veel, maar lijkt in Vlaanderen een
weinig voorspoedig leven te kennen. In Nederland is er ook nog een John Adams
Center... Ook als het om Europa gaat, om ideeëngeschiedenis is de aandacht
beperkt. De discussies spelen zich af rond de navel, de eigen hoofdstedelijke
stolp - wat niet typisch Vlaams is - maar ook nog eens obstinaat blind voor de
buurlanden en wat daar aan belangstelling wekkende dingen gaande is. Om die
redenen en om de moed van Malala Yousafzai in de belangstelling te houden, kan
ik niet anders dan het feit dan toch boekstaven - want dat alles biedt het Roosevelt Study Center in Middelburg
(http://www.fourfreedoms.nl/nl/the-four-freedoms/2014-speeches.htm) maar ook
omdat we in Europa het debat over waarden, over de relatie tussen overheden en
burgers uit het oog verloren zijn en dat ook in het onderwijs, noch in de media
de plaats weten te geven die het toekomt. Het gevolg is saaie politieke
debatten, waarbij men elkaar de loef wil afsteken, maar altijd aan lager wal
geraakt.
Sommigen hier zouden misschien
willen dat hun school de ochtend voor het examen was plat gelegd door enkele
goed geplaatste bommen, maar ze vergeten dat de onveiligheid, dat gebrek aan
vrijheid eigen inzichten te berde te brengen, een eigen levensbeschouwing erop
na te houden echt geen ijdele vrijheden zijn. En juist, vrijwaring van angst en
vreze vormt daar een belangwekkend deel van, van de vier vrijheden. Maar als
FDR het niet echt hierover had gehad, was zijn oorlogsinspanning ook anders
geweest. Maar goed, de Four Freedoms Speech, het blijft iets waar we niet
direct aan blijken te denken en dat valt te betreuren.
Bart Haers
Reacties
Een reactie posten