Het moment verbeiden



Ars poetica minor 


Dit lijken eerder middenhoogstemmen,
zoals die op boerenerven te zien waren, want de echte
hoogstammen herinner ik me hoger,
maar ja, toen was ik nog een knaap.
Hoogstammen in de boomgaard
van weleer

Soms komt er een beeld voorbij
wanneer ik er niet aan denk
van een oude boomgaard
in het al even oude park

In april en mei kon ik, telkens ik er kwam
de bomen inspecteren en kijken naar
de kruin vol bloesems
en dacht ik al aan het ooft
dat we in manden zouden leggen
om het later te proeven

Maar een keer inspecteerde ik niet meer
keek ik en liet me overdonderen
want hoe kort het ook duurt
dat moment van bloesems in de lente
werd me een teken van leven

Sindsdien ga ik die boomgaard niet meer in
want andere mensen kwamen er wonen
rooiden oude bomen  en hielden niet van
het plukken van het ooft

Maar als het beeld komt
van hoogstammen in bloei
dan zie ik het alsof het er nog is

Kijk ik naar jou,
dan zie ik ook die bloesems,
het weelderige van de oogst
mag nog even wachten
want het is te mooi
om al verder te kijken

b Art




Reacties

Populaire posts