Wie klopt aan de achterdeur aan?
Kort
Lontje
Europa is geen huis met
achterdeur
het fileren van een metafoor
Ik miste de uitzending van Ter
Zake met de heer De Wever, voorzitter van N-VA maar de weerklank die zijn
uitspraken kregen waren duidelijk genoeg: hij sprak xenofobe taal en zijn
metaforen liepen voor geen meter. Zou het?
We zijn 2015 en de immigratie
heeft al veel discussies opgeleverd. Er zijn mensen onder ons die uit vele
landen van herkomst komen en dus heel specifieke culturen met zich meedragen.
Maar het valt ook op dat in een aantal domeinen mensen met een allochtone
herkomst wel degelijk opvallend aanwezig zijn, maar velen blijven op een
gunstige manier onzichtbaar. Maar er zijn er ook die voor maatschappelijke
onrust zorgen. Maar er zijn ook autochtonen die voor problemen zorgen, die ons
het leven lastig maken door precies heibel te maken en uiting te geven aan hun
gevoelens van onrust en onvrede. Deels moet men dat begrijpen, want men kan
niet zomaar geloven dat mensen zich ideaal gedragen.
Daar zit het probleem
natuurlijk, want sommige mensen geloven nog steeds in de nobele wilde, die ze
dan willen zien in die asielzoekers - tot ze, zoals Ayaan Hirsi Ali te
succesvol (b)lijken. Dan gaan sommige mensen hard van leer trekken. Maar
precies in de partij van mijnheer De Wever zitten mensen die ook ouders hebben
die elders zijn geboren, in Turkije onder meer.
Jean-Paul Van Bendegem nu
fileert de vergelijking van De Wever als zou Europa een huis zijn en dat de
vluchtelingen door de achterdeur binnenvallen wat hij niet kan hebben, want wie
aan de achterdeur aanklopt, heet in een ongunstig daglicht te staan. Kan
kloppen, maar evengoed is het goed gebruik op het platteland dat mensen die
vertrouwd zijn bij de mensen wier huis ze betreden niet langs de voordeur
komen, maar precies "langs achter" komen en even "goed
volk" roepen of iets van die strekking. Zelf had ik het altijd moeilijk om
ergens langs de achterdeur binnen te gaan, maar goed, als het zo hoort...
Met andere woorden, de
metafoor van De Wever kan zich ook tegen hem keren doordat dit beeld van de
achterdeur een andere implicatie krijgt. Ten goede moet gezegd dat we bereid
zijn die oorlogsvluchtelingen op te vangen. Waar prof. dr. Van Bendegem zich
vergist? Men kan het zoeken in de gedachte dat we ten allen prijze goed moeten
zijn, wat het ons ook kosten mag, zegt men. Ik denk dat een politicus hier ernstig
over moet nadenken, niet ergens in de wolken, maar hier, enfin, in 't Stad
verblijf te houden. Maar ook een filosoof mag zich even bedenken, want het gaat
om de vraag of we zoveel vluchtelingen kunnen opvangen en onder welke
voorwaarden. Europa doet pogingen om de zaken te coördineren en de lasten te
verdelen. Er zou wel eens kunnen blijken dat landen die nu gastvrij zijn, er
later voordeel bij hebben, maar dan zal men het wel ook mogen hebben over de
betekenis van onze cultuur en hoe we de bezoekers ermee vertrouwd maken. Of ze
die voor lief nemen dan wel omhelzen, daar kunnen we geen uitsluitsel over geven.
Tot slot nog de gedachte dat
immigratie ook voor ons het nut heeft dat we aspecten van onze cultuur
expliciteren, maar dan moeten we ook minder geloven dat we superieur zijn, wel
dat we het voorrecht hebben de oude cultuur te mogen doorgeven en er zelf het
nodige en mogelijke aan kunnen bijdragen; later zal blijken wat het waard was.
We mogen zelf ook wel zorgzaam omspringen met het intellectuele patrimonium,
dat staat als een paal boven water.
Bart Haers
Reacties
Een reactie posten