Verenigde Naties 70 jaar
Reflectie
Als een Paus spreekt
Over
wereldvrede en de problemen van de tijd
Voor de historicus over
honderd jaar zal deze tijd gemakkelijk verbonden worden aan dreigingen, gevaren
die mankind zouden bedreigen en het feit dat de wereldorde zwaar onder druk
wordt gezet. Ontegensprekelijk kijken we verbaasd toe hoe andere regio's hun
deel van de koek opeisen, hun aandeel hebben in het gebruik van grondstoffen en
vervuilen van lucht, water en land. De paus is er aandachtig voor, maakt er
welhaast een kruistocht van en tegelijk lijkt hij er geen gelegenheid in te
zien een uitspraak van hem over verantwoordelijk ouderschap in de boodschap te
schuiven. Natuurlijk, in de VS zijn conservatieven nog altijd de mening
toegedaan dat men beter voor het zingen de kerk uit kan gaan, eerder dan
betrouwbare preservatieven en anticonceptiemiddelen te gebruiken; het komt er
nog wel van, want in zijn redevoeringen voor het Congres en voor de Algemene
Vergadering van de Verenigde Naties, de instelling van naties die manhaftig en
soms met beperkte steun en middelen probeert haar doelstellingen, c.q. het
handvest uitvoering te geven, raakt hij dat probleem van het leven aan, het
kwetsbare leven aan.
Na
het fiasco van de Volkerenbond wilde men steviger en robuuster instituties om
de internationale verhoudingen niet meer in termen van oorlog (met andere
middelen) te benaderen, 70 jaar Verenigde Naties als een mislukking
beschrijven, lijkt mij overtrokken en in wezen een gebrek aan inzicht in de
omvang van het experiment dat er uitvoering door kreeg. Iedereen kan beweren
dat de instellingen, organisaties en diensten die de VN vormen te duur
uitvallen, te bureaucratisch blijken en weinig zoden aan de dijk zetten, maar
criteria en vergelijkingen blijven uit. Welke dijk?
Sinds
mensenheugenis leven we in een wereld waarin oorlog endemisch zou zijn, altijd
zomaar kan uitbreken en volgens grote, verlichte geesten dan ook nog eens
nergens over gaan. Dat het aantal internationale oorlogen tussen naties
afgenomen is, lijkt hen te ontgaan.
Nergens
over gaan? Het blijft moeilijk want het kan natuurlijk ook wel zo zijn dat een
land, een vorst de dwingende noodzaak van gebiedsuitbreiding kan verantwoorden,
vanuit zijn logica, de logica van de strijd om macht binnen een systeem. Men
pleegt in Vlaanderen de veldslag van 1302 zeer te verengen tot een Vlaams
heldenverhaal, maar van een uitleg over de posities van de verschillende partijen is
geen sprake. Bovendien zijn er maar weinig gebeurtenissen, dunkt me, die op
zich bekeken zouden kunnen worden, want er zijn altijd contexten, meervoud. Men
zal me wel toeroepen dat dit de evidentie zelf is, maar in de populaire en
pseudo-intellectuele voorstelling van zaken hoeft men zich niet in te laten,
als het over 1302 gaat om de gebeurtenissen waar Philippe IV le bel bij
betrokken was of de hertogen van Brabant. Men geeft er zich vooral geen
rekenschap van hoezeer de macht van de Franse koning zou toenemen en dat
Henegouwen-Holland-Zeeland net als Brabant veel mochten verwachten van een
toekomst zonder een sterk graafschap Vlaanderen. En ja, Vlaanderen zelf was
verwikkeld in verschillende conflicten, externe en interne, die men dan over
het hoofd ziet. Oorlog was een middel om die conflicten op te lossen, maar de
agressor kon zich mispakken.
De
oorlogen van Louis XIV le Grand spelen zich af op een ander schaakbord, met
andere spelers, maar men moet eerst de ambities en logica van de vorst kennen,
nagaan of hij werkelijke plannen had op langere termijn, landhonger
bijvoorbeeld, om te begrijpen waarom hij een periode van dertig jaar tot drie
keer toe de Nederlanden binnenviel, zoals in 1672, in 1695 en volgende jaren en
uiteindelijk nog eens om de erfopvolging in Spanje veilig te stellen en de
Zuidelijke Nederlanden te verwerven. Zijn opvolger zou minder gebruik maken van
militaire slagkracht - onder meer omdat de middelen uitgeput raakten en de
belastingen zo slecht verdeeld dat ze onvoldoende opbrachten, waarbij ook nog
eens de inning zelf, doorgaans verkocht niet echt efficiënt bleek. De
achttiende eeuw kende wel oorlogen, ook oorlogen op andere continenten, maar
tot 1740-1748 leek men vermoeid in het voeren van grote en langjarige campagnes
- in feiten kon men in de praktijk niet in die termen denken omdat men beperkt
was inzake vervoer en logistiek.
De
Napoleontische oorlogen zouden dat probleem deels oplossen door juist meer
aandacht aan de genie te besteden. Maar al bij al kon men nog duidelijk spreken
van veldslagen en oorlogen die min of meer beperkt waren in tijd en ruimte.
Reeds tijdens de Amerikaanse Secessieoorlog zou blijken dat men inderdaad
langdurige campagnes kon opzetten en lag de strategie niet meer alleen aan
posities verwerven na het conflict, maar begon de gedachte veld te winnen dat
de oorlog gewonnen diende te worden door de tegenstander uit te schakelen.
De
20ste eeuw heeft die logica doorgetrokken tot en met het Verdrag van
Versailles, waardoor de vrede geen stand zou kunnen houden. Na WO II stond men
voor gigantisch probleem een duurzame vrede mogelijk te maken. De keuze van de
Sovjet-Unie, Stalin dus, zich duidelijk af te sluiten van het Westen, hielp in
zekere zin een aantal directe conflicten uit de wereld, het bestaan en de
proliferatie van nucleaire wapens zorgde bijkomend voor het probleem dat een
direct conflict tussen de supermachten de zaken helemaal uit de klauw kon laten
lopen. De VN als zodanig hebben op verschillende terreinen invloed gehad, zoals
cultuur, hulp aan vluchtelingen en financiële stabilisering (IMF en
Wereldbank). Wil men beweren dat die hele structuur een gigantisch succes
geworden zou zijn, dan maakt men zich belachelijk, maar het omgekeerde beweren,
dat de VN en alles wat erom heen hangt van geen tel zou zijn, alleen geld
kosten - aan de VS in de eerste plaats - kan men dan kan niet ernstig met
argumenten staven. Want mits men bereid is alle argumenten een plaats te geven,
kan betoogd worden dat de VN een instrument is gebleken waardoor ontwikkeling
mogelijk werd, waarbij botte machtspolitiek soms getemperd kon worden maar dat
de staten, naties verplicht werden meer aandacht te besteden aan hun vermogen
tot samenwerking. Perfect is het nooit geweest, maar zonder kunnen we ons de
wereld niet meer voorstellen, zoals Tony Judt betoogde, nu zowat tien jaar
geleden. Er is meer dan de verdienste van het loutere bestaan, het was en is de
uitdrukking van de globale poging binnen de grenzen van wat regionale politieke
verhoudingen en de strategische belangen van de grootmachten toch voor enige
maatschappelijke ordening te zorgen die burgers op meerdere manieren ten goede
is gekomen en dat is ook in delen van de wereld buiten Europa meer dan de
afwezigheid van oorlog.
Het
gebrek aan waardering voor de VN komt dan ook voort uit verschillende aannames,
maar die er samen wel voor zorgen dat we de oorspronkelijke ambitie uit het oog
verliezen en dat we de werking niet anders kunnen bekijken dan vanuit de
gedachte dat het internationale bestel wel falen moest, moet. Want voor de
goede orde, de VN berust op twee gedachten die we sinds de 18de eeuw hebben
meegekregen: Van Kant begrepen we dat we voor de vrede vooral moeten hopen dat
naties zich vreedzaam tot elkaar zouden opstellen maar dat zoiets als een
instelling die bewaken kan, dat een eengemaakte wereldstaat niet wenselijk en
denkbaar is. Aan de andere kant vond ook Herder dat de natie ertoe deed, maar
die zou zich onthouden van militaire avonturen ten koste van andere. Herder
beleefde de Napoleontische oorlogen en ondergang van een eeuwig gedachte
wereld. Kant en Herder meenden dat het volstaat dat staten zelf de oorlog
afwezen, de Verenigde Naties vervoegen betekent dat men inderdaad afziet van
oorlog als middel om politieke doelen te bereiken.
Stap
voor stap ontstond een klimaat, een structuur waarin gedachten over oorlog en
vrede meer mensen konden bereiken. Het probleem dat de laatste decennia steeds
sterker de kop opstak was de vaststelling dat oorlogen binnen falende staten
een grotere invloed hebben op het leven van burgers en vooral hen elke kans op
een goed leven ontnemen. Dat men als wereldgemeenschap niet mag ingrijpen in
binnenlandse aangelegenheden van een staat, zorgt voor onbegrip, maar indien ik
mij niet vergis wordt daaraan wel gewerkt. Toch blijft het een heikel punt, al
werkt men al sinds 1979 met het concept dat de filosoof Jean-François Revel
heeft gemunt, het recht tussen te komen, maar concrete machtsverhoudingen
kunnen dat nog verhinderen, zoals het verhaal over Syrië laat betreuren.
Instellingen
die niet aan hun doel beantwoorden kan men maar beter opdoeken, heet het, maar
soms valt daar geen beslissend oordeel over te vormen. Na de val van de Muur en
van de Sovjet-Unie leek het een uitgemaakte zaak dat de VN een gepast forum
zouden bieden voor mogelijke conflicten. Hoe veel bedenkingen men ook hebben
kan bij het optreden van de nieuwe Tsaar in Moskou, Vladimir Poetin, de grote
verantwoordelijkheid ligt toch bij de VS, die zeker sinds Georges Busch aantrad
en daarmee een groep neoconservatieve politieke denkers die de VS niet wilden
isoleren, maar wel aanzetten tot eigenmachtig optreden met het oog op een
nieuwe Amerikaanse eeuw, een agressief beleid voert om de eigen echte en
vermeende belangen veilig te stellen. In Kosovo kwam ons dat goed uit, in Irak
heel wat minder.
De
bomaanslagen van 11 september hebben een groter resultaat gehad dan Osama Bin
Laden in gedachten moet hebben gehad, maar ook een ander. De aanval op Bagdad
en Sadam Hoessein - die een dictator was die het zelfs op zijn schoonzoons
gemunt zou hebben gehad - vormde nog geen begin van de ellende die men er nu
kent, maar het feit dat een deel van de elite zonder meer werd uitgeschakeld in
het binnenlandse machtsspel mag men niet over het hoofd zien. Het bleek
overigens geen nalatigheid of vergissing maar een nogal morsig begrip van
democratie, waarbij men partij en groepen zonder meer mag uitsluiten van macht
en ambten in het bestel.
Het
feit dat Paus Franciscus poogt via zijn redevoeringen voor het Amerikaanse
Congres en voor de Algemene vergadering van de Verenigde Naties anderen
aandachtig te maken te voor wat er mis zou gaan in deze wereld, lijkt een haast
ritueel gebeuren, waarnaar hijzelf ook verwees. Hij was wel de eerste paus die
spreken mocht voor de Verenigde Kamers van het Congres en had het daar over het
probleem van migraties en migranten, voor het land van herkomst - denk ik dan
altijd ook - en voor het land van aankomst. De ontvangst wordt door de
aankomers en de onthalers anders aangevoeld en waar wij wel eens denken, zoals
Angela Merkels deed, dat het hopeloos in de soep is gedraaid, merken die
migranten van de tweede of derde generaties dat ze het hier toch getroffen
hebben. Racisme, jawel, mijnheer Haers, er is racisme, maar die merk je
nauwelijks nog als meisje zonder hoofddoek en met een behoorlijk diploma,
zeggen sommige mij - eerder krijgen ze last van hun familie die hen een al te
wufte levensstijl verwijten - die hun uiterste best doen goed te leven volgens
de normen die we kennen, met nogal wat stress. Meisjes met een hoofddoek voelen
zich wel eens aangestaard en menen dat dit niet mag. Maar het zijn
strubbelingen, die soms grappig, soms grimmig worden, zelfs als het over het
zwempak van meisjes gaat. Maar het thema zelf laat zien dat hier geen consensus
over bestaat wat de grenzen zijn voor het accepteren van een bijzondere
behandeling.
In
een seculiere samenleving waarin we de emancipatie en de vruchten ervan menen
te waarderen is dat probleem van segregatie van vrouwen uit het publieke leven
onaanvaardbaar, waarbij we niemand opleggen om dat te doen en iets anders te
laten. Er zijn vele kanten aan en net als men denkt dat men er een greep op
krijgt, blijkt dat een illusie. In die zin is het optreden van de Paus wel
bijzonder, omdat hij in beide omstandigheden mensen aansprak op wat nu aan de
orde is, de doodstraf in het congres, het vluchtelingenprobleem in beide en het
belang van goede internationale instituties in de VN. De werking van de VN
dient men niet af te wegen aan wat nog niet is bereikt, maar op wat we nu wel
menen te kunnen realiseren: grote stabiliteit in meer regio's, continenten en
pogingen wel degelijk falende staten opnieuw op het rechte spoor te krijgen.
Erg
belangrijk is evenwel dat de Paus op eerdere uitspraken over verantwoord
ouderschap niet lijkt te terug te komen. Ook stelde hij zijn adres aan het
verenigde Congres dat we steeds meer geweld kennen, maar hier moet eenieder
voorzichtigheid aan de dag leggen, want de meetinstrumenten lijken niet
betrouwbaar en een blik op de Amerikaanse realiteit leert dat precies daar
politiegeweld geweldig op de voorgrond drumt.
Nadenken over de VN en erkennen dat de
instituties ons baat hebben gebracht, laat ook toe tot het inzicht te komen hoe
ver men na WO II is kunnen gaan om internationale samenwerking mogelijk te
maken en een universele invloed uit te oefenen. De VN bieden dan ook uitzicht
op een andere globalisering dan die van economische dan wel militaire macht
alleen.
Bart
Haers
Reacties
Een reactie posten