Het leven vieren



APM

 
Sarah Bernhardt, door Alfred Stevens.
Ik had ook foto van de zee kunnen
maken, maar dit conterfeitsel
laat het zien, de gevierde actrice
de portretschilder: het leven
even vastleggen op doek. 
het leven als genade en zegen

Voor ik het vergeet mede te delen
blij dat ik ben te mogen leven
blij te kunnen zien, hoewel,
mijn ogen zijn niet perfect
blij muziek te horen
al lijkt het soms alleen lawaai te wezen
blij te mogen voelen
de zachte huid en de stof van je lingerie

het leven is geen lach,
zegt men mij
alles een probleem
alles een last,
iedereen beduvelt iedereen
het is allemaal zo onoverzichtelijk en chaotisch

Het leven een genade?
Ik dacht het niet, hoor ik vaak
want wat moeten we ermee
hoogstens zal men het doorstaan
niets is naar behoren
niemand beantwoordt aan
onze eisen
het leven is geen product
het is geen merk
het is het leven

De wereld is alles wat het geval is
waarover verder niets te zeggen valt
een tranendal en een hel van plichten en dwang

dat zegt u,
want als ik het leven zie om me heen
ook al worden mensen oud
anderen ziek en genezen weer
dan is echt wel eens om van te snoepen

Neen, genadig is het niet altijd
maar wie durft te leven
al eens durft te denken
die telt de zegeningen
en weet
wie kermis kan vieren
kan ook werken, zegde mijn grootvader
maar feesten was hem ook op het lijf
geschreven,
de pijn van het zijn ook.

Laten we deze wereld, dit leven voor lief nemen
het alles omhelzen en er iets van maken
problemen oplossen
maar geen oplossingen aandragen
voor problemen
die er niet echt zijn

het goede leven?
juist, wat het ook mag zijn
dat doen we zelf, alleen en gezamenlijk


b Art 

Reacties

Populaire posts