Wat heeft naakte waarheid te bieden?
Dezer
Dagen
Journalistiek &
Waarheidsvinding
Kranten
en nieuws-/duidingprogramma's bekogelen ons met fact checking en hopen zo dat
we beter zullen begrijpen dat men ons van alle kanten met vrome leugens wil
bekogelen. Zou het echt zo zijn dat naakt slapen beter is? Waarom? Hoezo? Of is
het iemand die de gedachte plots tot feit verhief. Als de nacht geen
verkoeling, nou, dan kan het toch wel aangenamer zijn. Maar zou het
bijvoorbeeld echt zo zijn dat het beter is dat we allemaal in steden gingen
wonen - een evolutie die al aan de gang is? En op welke schaal valt dat dan te
situeren? Teveel vragen zegt u, maar stellen we ons wel voldoende vragen en
zoeken we echt naar antwoorden. Of nemen we vrede met vrome verklaringen?
Zou
het echt zo zijn... neen, laten we uit een ander vaatje tappen. Toen men ons zegde dat er een groot akkoord was
over wat men de Zesde Staatshervorming noemde, bleek er alleen maar lof voor de
noeste onderhandelaars, geleidelijk wordt duidelijk dat het gesjacher en het
zelfbedrog in die periode echt wel nergens op is uitgedraaid waar een politicus
fier over kan zijn. Omgekeerd zal ik de bluf van die kerels niet gauw vergeten
die in Nederland een referendum over een vuistdik associatieverdrag met
Oekraïne, land in oorlog, met een nog onverwerkt verleden over corruptie,
machtsmisbruik en industriële achteruitgang. Het land kon het associatieverdrag
met Europa best gebruiken ten behoeve van burgers aldaar die economisch en
anderszins een beter leven wensen. Dat dit referendum, bedoeld om aan te tonen
hoe impopulair Europa wel niet is, meteen bewees dat dictaturen en democraturen
veel kunnen bereiken via referenda en dat het eerste slachtoffer niet zozeer de
waarheid is, maar wel begrip in de situatie en de te verwachten ontwikkelingen,
mag ons niet ontgaan. Democraturen zijn dictaturen die zich uitstekend als
democratisch weten te presenteren.
Intussen
doet Radio 1 van de Vlaamse omroep VRT ons nu al een week voorstellen over een
betere wereld. Vastgesteld moet worden dat mensen eens ze in zo een uitverkozen
groep terecht komen, gemakkelijk gaan geloven dat ze eerst de mens moeten
veranderen, want dan volgt een beter wereld vanzelf. Na 1989 - Tienanmen en de
Val van Muur in Berlijn - vind ik dat een ontstellende uiting van gedachteloosheid.
Veertig jaar Sovjet-bestuur door mensen als Walter Ulbricht en Honnecker c.s.
hebben de mensen in de DDR niet veranderd, behalve op het vlak van
sportprestaties dan. Velen stemden met de voeten, in de zomer gingen ze naar
Hongarije waar ze door het gat in het IJzeren Gordijn naar het westen kwamen,
een gat dat de Oostenrijkers erin hadden geknipt. In Praag zaten honderden,
duizenden mensen opeengepakt in de ambassade van de Bondsrepubliek en kregen
zij pas na veel onderhandelingen om met de trein door de DDR naar het Westen te
rijden. Hoeveel mensen heeft de trein niet bevrijd - toch zal men vaststellen dat
miljoenen per trein naar Siberië of de vernietigingskampen van de Nazi's zijn afgevoerd,
een gewisse dood.
Het
is ons gegeven daar veel informatie over te hebben, net zoals we dezer dagen
kunnen zien dat Assad niet beter weet of hij moet deze oorlog tot het bittere
einde voeren om zijn positie te behouden, wat dit ook voor de Syriërs verder
mag betekenen. Zoveel hardheid mag men van een dictator verwachten, maar hoe
houden we verder bloedvergieten tegen? Hoe houden we de vluchtelingen een
beschermende hand boven het hoofd, als zovele mensen hier hun komst als
bedreigend ervaren? Kan men die vaak seculiere moslims op dezelfde lijn
plaatsen als nazaten van migranten die hier al twee, drie generaties leven?
De
Nederlandse premier bijvoorbeeld moet een maand na datum nog spitsroeden lopen
omdat hij tegen Turkse betogers in Rotterdam zegde op te pleuren, nadat ze een
journalist van NOS hadden lastig gevallen. Het kader: die jongeren wilden
Erdogan een riem onder het hart steken en betogen tegen de verraders, de
coupplegers. Nog altijd krijgen mensen die ervan verdacht worden met Güllen te
sympathiseren het lastig. Erdogan heeft, zegt men dan, van de coup gebruik
gemaakt om zijn tegenstanders verder uit te schakelen, waardoor ook het hoger
onderwijs in het gedrang komt. Maar alles was toch opvallend snel klaar, de
spandoeken en andere propagandamiddelen om de legercoup in de schoenen van de Gullenbeweging
te schuiven. Toch merken we dat journalisten, Turkse al helemaal niet, maar ook
geen westerse, niet bereid blijken uit te zoeken hoe het in het werk is gegaan
en hoe betrouwbaar die aantijgingen wel zijn.
Er
is wel meer dat we zouden moeten weten, met grotere zekerheid dan nu het geval
is, willen we ook de lucht in Europa opklaren, want nu kan men zonder meer met
verdachtmakingen goochelen, zoals de BBC naderhand verweten werd in verband met
het referendum over de Brexit: men had uitspraken van Nigel Farage en Boris
Johnson niet afdoende onderzocht. Zoveel miljoen van de EU naar de NHS? De
belofte werd de dag na de Stembusslag al afgedaan als onzin, door Farage zelf,
die belofte had verzonnen.
Het kan
niet normaal genoemd dat mensen die hier al decennia wonen nog zo gehecht zijn
aan het land van herkomst, omdat men loyauteit dan wel niet afkopen kan, men
toch van het land waar men leeft en woont de voordelen zien, al is dat voor ons
misschien net iets te evident, want we zeggen dan wel dat we voor onze waarden
staan, die we (niet alleen) van de Verlichting hebben geërfd, in wezen betekent
dit dat we voortdurend kritiek spuien over alles en nog meer, maar dat we
precies aan dat land nu geen waarde meer hechten. Mensen als Geert Wilders
maken van die spagaat gebruik om de andere politici te betichten van
dubbelhartigheid.
Molenbeek
zorgde een half jaar lang voor problemen, al lijkt dat nu al een beetje
verdwenen, de burgemeester zou met de politiediensten en ambtenaren van de
burgerlijke stand een poging ondernemen om de inwoners van de stad beter in
kaart te brengen, maar wil het geen opkuis noemen. Misschien gaat het er wel om
het verkommerde archief en dito bevolkingsregister te zuiveren, maar dat is dan
nog iets anders dan de straten zelf. Wat gebeurd is de afgelopen decennia, in
verband met de migratie en de half gelukte integratie is dat we aangenomen
hebben dat gastvrijheid tegenover de toenmalige gastarbeiders een morele plicht
was, maar dat we niet begrepen dat zij vanuit een andere cultuur komende onze
waarden en normen niet zomaar konden accepteren. Wie hen dat euvel duiden wil,
mag dat gerust doen, het helpt ons geen sodemieter verder. Wel is het probleem
in die zin een kwestie van goed onderzoek waard, namelijk dat deze mensen in
onze postmoderne samenleving het Noorden kwijt zijn geraakt. De betrekkelijke
normloosheid in onze samenleving lang na Mei '68 vond ik en vind ik winst,
omdat het onze autonomie versterkte, maar tegelijk was duidelijk dat die
normloosheid mensen ook in problemen kan brengen. Hoe dat overbrengen als
vooruitgang?
Daarom
vond en vind ik pleidooien voor drugsgebruik nog altijd bizar, terwijl
duidelijk is dat men het drugsgebruik niet zo gemakkelijk zal uitroeien, omdat
we nu eenmaal roesmiddelen behoeven. Er zijn evenwel mensen die angstig zijn
voor zoveel vrijheid, die vinden dat men de duivel niet verzoeken mag. Het integratieprobleem
ontstond met andere woorden op een moment dat onze samenleving en cultuur al
lang niet meer traditioneel of klassiek in elkaar staken. De gedachte dat
mannen en vrouwen met elkaar omgaan zonder chaperonnes en dat dit doorgaans
goed gaat - er zijn altijd gevallen van ongewenste intimiteiten of van
groepsdruk die leiden tot conflicten - maar dat willen we niet geweten hebben,
want elk akkefietje is er een teveel. Die zin voor perfectie mogen we niet
onderschatten, want ze stemt psychisch overeen met wat fundamentalisten voor
ogen hebben staan. We leven in een tijd waarin de waarheid over veranderlijke
dingen even onwrikbaar moet zijn als de waarheid over de onveranderlijke - al
zijn die minder talrijk dan we zouden willen geloven, net omdat onze inzichten
en kennis de afgelopen decennia in omvang en betekenis sterk zijn toegenomen. Wat
als we zouden zeggen tegen al die immigranten "pleur op!"? Vertrek
maar! Ik denk dat we veel onrecht zouden aanrichten en tegelijk zou het de
samenleving ontwrichten. Oh ja, alleen de lastpakken moeten oppleuren? Nou goed
en wat zal dan het criterium wezen? Er zijn lastpakken, maar ook in de rest van
de samenleving zijn er lastpakken en toch, kan men ontkennen dat het samenleven
ten onzent ongedwongen verloopt?
Ik
had het erover dat we mensen niet moeten willen veranderen of voor dommer
houden dan ze zijn noch hun intenties a priori als geneigd tot het kwade
beschouwen. Vormt het niet precies één van de grootste verworvenheden van de
Aufklärung dat men afstand nam van het kerkelijke dogma dat mensen inderdaad
altijd tot het kwade geneigd zouden zijn en dat we daarom gedisciplineerd
dienen te worden? De macht van de kerk bestond toch immers in het disciplineren
van mensen en onderwerpen aan een strakke heilsleer, waar scrupuleuze mensen
dan nog eens een paar stappen verder in gingen.
Het
blijft dus een opmerkelijke situatie waarin we zeggen vrij te zijn van
vooroordelen en dogma's, maar niet vertrouwen op het autonome oordeel van
anderen. Het oordeelsvermogen is een menselijke verworvenheid, waar we in wezen
weinig over oordelen, behalve dan dat anderen het echt niet weten, omdat ze
niet voldoende ingevoerd zijn in een bepaalde materie of omdat ze gewoon te dom
zijn. Tegelijk klagen we dan weer dat iedereen lijkt te denken dat Wikipedia
volkomen betrouwbaar zou zijn, terwijl men daar minstens enkele kanttekeningen
kan plaatsen, zoals dat algemene begrippen of grote historische gebeurtenissen,
literaire werken, biografische nota's vrij goed bruikbaar zijn, maar dat het
gedoe begint als men controversiële onderwerpen behandelen moet. Nu, ook de
klassieke encyclopedie leed en lijdt onder dit euvel, omdat men niet zomaar
waardenvrij over een lemma kan schrijven. Wat is feodaliteit? F.L. Ganshof
schreef er een uitgebreide studie over, maar dat besloeg dan toch nog 200
bladzijden en toch zal men er dezer dagen zelden referenties aan vinden, als
mensen over de middeleeuwen en feodaliteit beginnen. Liever neemt men aan dat
de feodale structuren tot 1789 in stand bleven. Hoe zal men dan geschiedenis
begrijpen, terwijl het ook al niet helpt dat de revolutionairen zelf het als
hun grootste prestatie zagen de feodaliteit te hebben afgeschaft.
Juiste
informatie vinden kan dus wel eens tijd vergen, ook over een efemeer onderwerp
als de feodaliteit - waarbij men vergeet dat ons wereldbeeld op die korte
beschrijvingen berust en niet op meer uitgebreide studies. Of vergeten we dat
mensen in 1969 de competitie naar de Maan volgden waar de Amerikanen na 10 jaar
achterop lopen bij de Russen wel de hoofdvogel afschoten. Mag de kritiek luiden
dat het een prestigeslag was en dat het nergens toe diende, dan was de
ruimtevaart zoals die zich ontwikkeld heeft toch wel een enorme prestaties van
die ruimtevaarders en de ingenieurs en liet het mensen toe nog meer te
verwachten. De studie van de maanstenen bleek naderhand niet geheel zuiver
verlopen te zijn, maar toch kon men aan de hand daarvan nieuwe hypotheses
ontwikkelen over hoe de maan zich verhoudt tot de aarde en of er inderdaad een
protoplaneet op de aarde zou zijn gebotst, waarna het dan weer de vraag blijft
of die planeet met de aarde is versmolten, dan wel de maan heeft gevormd. De
reconstructie van de verhaal? Ik heb begrepen dat men nog steeds op zoek is
naar een aantal inzichten die men definitief zou kunnen noemen. Via velerlei
berekeningen en indirect onderzoek is men daar ver ingekomen. Toch blijft men
dat alles, zo hoorde ik nog onlangs, als onnuttig tijdverdrijf beschouwen.
De
Waarheid over alles is vrij moeilijk te hanteren, maar over dingen die
voorvallen kunnen we wel proberen ons een inzicht te vormen, maar dan lopen we
altijd weer vast op vooronderstellingen die zich niet echt voordoen. Wat als
iemand met een zware diagnose te maken krijgt? De neiging om zich niet met dit
nieuws te verzoenen is groot, maar vaak hoort men dat mensen na de eerste
mokerslag hard aan de slag gaan om de ziekte te overwinnen, soms zelfs een
tweede of derde opinie vragen en kijken wat de therapeutische mogelijkheden
zijn, want het kan niet waar, dat deze nu al vertrekken moet. Het blijft
merkwaardig dat we die slagkracht van patiënten soms meewarig bekijken,
denkende dat men het hoofd koel moet houden. Natuurlijk kan men dat aanbevelen,
maar dan voelt men de vitale drang te overleven niet of niet in.
Als
men het over waarheidsvinding heeft, dan geloven we gemakkelijk dat we het wel
zullen vinden, wat waar is of ervaren dat we het met iets minder moeten doen.
Maar dat willen we net niet, het met iets minder dan de waarheid doen, want dan
voelen we ons dom, terwijl er soms geen wenden aan is. De beweegredenen waarom
mensen domme dingen doen of elkaar de duvel aandoen zijn niet altijd zo
gemakkelijk te achterhalen. Moraal en waarheid hangen niet per definitie samen,
al nemen we dat graag aan, maar men kan zich toch wel voorstellen dat de
waarheid kan nopen tot lastige morele kwesties, omdat een situatie geen
eenduidige oplossing verdraagt of mogelijk maakt. Net dan kiezen we al voor een
halve waarheid die ons niet voor de moeilijke keuze plaatst.
In
de journalistiek merkt men dit al te vaak, want als er controversiële plannen
op tafel liggen, rond binnenscheepvaart of rond ontbrekende stukken ringweg,
dan zal men de contestatie graag veel airplay geven, al was het maar omdat zo een discussie altijd
levendig heet. Maar de werkelijkheid is dat men bij deze burgeractivisten net
zo min de waarheid zal vinden omdat ze nu eenmaal eigen belangen dienen, soms
zeer omfloerst en onduidelijk. Overigens, aanvaarden dat een oplossing niet
geheel bevredigend werken zal, blijkt nog moeilijker.
Laten
we dus maar aannemen dat het goed is aan waarheidsvinding te doen, in de mate
van het mogelijke, dat wil zeggen dat we aanvaarden dat bepaalde geneesmiddelen
niet zomaar in grote reeksen van hun werkzaamheid kunnen overtuigen, omdat we
niet altijd grote reeksen kunnen maken van toepassingen. Kan men de gunstige
werking van geneesmiddelen al bewijzen door te zien of in zoveel gevallen
gunstige uitwerking heeft, waarbij nog eens blijkt dat over een gepaste dosis
niet gesproken wordt, terwijl dat toch minstens even essentieel is. Nu er een
nieuwe generatie geneesmiddelen komt, ziet men dat behandelingen behoorlijk
duur geprijsd worden. Men noemt dat nu welhaast onethisch, terwijl de
producenten geloven dat ze die hoge prijzen mogen aanrekenen, onder meer omdat
men patiënten een heel ander perspectief aanbieden kan, zoals meer toegegvoegde
kwaliteitsvolle jaren. Of dat betaalbaar zal blijven is dan geen zorg, maar
wellicht zal men diep in de boekhouding van deze producenten moeten duiken om
te zien waar ze onethisch blijken. Zomaar beweren dat men weet hoe het zit,
zonder afwegingen te maken over wat goed is en minder goed, lijkt wel zo
aanlokkelijk, maar toch zal men goed moeten zien of mensen nog zal kunnen
helpen;
Men
spreekt dezer dagen vaak over waarheid en dan vooral de waarheid, wat in het
dagelijkse leven ons wel eens op een dwaalspoor brengen kan, want die naakte,
eenduidige waarheid kan men wel eens vinden, namelijk dat ons leven een begin
heeft en een einde, maar of daarmee alles gezegd zou zijn, moeten we dan toch
nog uitzoeken. Toch zouden we dat net graag hebben, dat het allemaal niet zo
onvoorspelbaar bleek te zijn. Dat het geen zin zou hebben? Joost mag het
zeggen, maar zelfs Mephisto besefte dat het wel betekenis heeft, een leven. Maar
het is geen zekerheid en ook geen onbetwistbare waarheid. Dat hangt van te veel
onvoorspelbare factoren af. En dan nog, zelfs een "wrongfull life"
kan betekenis hebben - men moet er niet om verzoeken, het niet zoeken, maar wat
als het op iemands weg komt, doorgaans niet enkel de patiënt? Hoe men dat debat
voeren zal? Ervaringen uitwisselen en de vele facetten goed onder ogen zien.
Eenvoudig is het niet en de aannames zijn niet altijd zonder meer waar.
Bart
Haers
Reacties
Een reactie posten