Grijze Muizen? Wie zegt het?
Kort
Lontje
Grijze Muizen
wie zegt het?
Politici?
Uit welke klei worden ze getrokken en wat is hun inbreng? Elke Sleurs wordt
steeds weer een grijze muis genoemd, maar misschien zijn de meer flitsende
figuren opgebrand. En ja, wat is dat flitsend? Merkel? Burma? Herman van Rompuy
had er ook veel van, maar zijn werkzaamheden, faits et gestes mogen er wel
zijn.
Mediamensen hebben vlug hun
oordeel klaar, maar sinds het verscheiden van Steve Robert Stevaert heb ik
niemand zich horen excuseren over de foute inschatting. Bart De Wever zelf werd
ook alles behalve innemend genoemd en Siegfried Bracke kwam niet altijd even
sympathiek over. Er spelen bij de media vaak andere sentimenten dan bij het
publiek, wat men bij het schrijven van commentaren nog steeds niet goed door
blijkt te hebben. De kans is groot, moet ik toegeven dat mensen, zeker in de
media zich door bijzaken laten afleiden. Op stedelijk niveau? Soms is het van
belang na de vergadering nog even aan de toog te hangen en even een goed
voorbereide show uit de mouw te schudden. Toch zag ik de afgelopen decennia
vaak weinig toegankelijke politici het spel beheersen, waarbij uiteraard
informele macht van groter belang bleek dan onmiddellijke sympathie. Aan de
andere kant, in Nederland zagen we bij de PVDA bij elke verkiezingsronde voor
de Tweede Kamer nieuwe witte konijnen opduiken, waarbij men zich kan afvragen
hoe deze mensen hun fractie in de hand konden houden en vooral de kiezers
konden en kunnen blijven overtuigen. Job Cohen was wellicht het meest
ontluisterende verhaal, maar daar was vooral het verhaal van zijn functioneren
de kern. Cohen, de geliefde niet verkozen burgemeester van Mokum wist dat het
brandde voor zijn partij, maar hij had geen antwoord omdat hij het fractiewerk
niet voldoende onder de knie had, zegde men. Wellicht was het punt dat hij,
Cohen, de problemen van de partij wel zag, maar zelf in dezelfde richting
geëvolueerd was en een regent geworden was.
Het valt op dat de vele ogen
die naar politici kijken, die van mediamensen dus, er vaak zo een eensluidende
visie op na houden en zelden de dossiers waarin de zogenaamde zwakte aan het
licht komt, zelf ook niet hebben zien aankomen; Minister van Volksgezondheid
worden bracht voor Maggy De Block geen onverwachte situaties, want ze is arts,
maar het beleid inzake volksgezondheid wordt al lang niet meer door artsen
opgezet en bovendien, nogal wat artsen in het systeem hebben ook een agenda die
ideologisch gekleurd is. Kan men inzake migratie en asiel nog roepen dat de wet
de wet is, mondig geworden patiënten zullen dat zo gauw niet accepteren. Nu men
aan de financiering van de ziekenhuizen moet tornen - waarbij het nog steeds
onbegrijpelijk is dat men investeringsprogramma's en bouwprojecten niet beter
op elkaar afstemt, waardoor op het oog veel geld verloren gaat - opdat men
goede ziekenhuizengeneeskunde kan blijven brengen in een zeer grondig gewijzigd
technologisch en wetenschappelijk kader, is het niet eenvoudig om goede
beslissingsbomen op te zetten. Voor mediamensen is het dossier vooral leuk in
geval uitschuivers, zelden als het erop aan komt eens rustig uit te leggen hoe
de ziekenhuizen gefinancierd worden en hoe wij daar als potentiële patiënten
iets van voelen of zouden kunnen voelen.
De aanleg van wegen vormt in
de media nog altijd een mooier plaatje dan het regelmatige onderhoud van wegen
en dus zien we zelden een politicus die verantwoorden wil waarom een stuk
autoweg heraanleg vergt, omdat er teveel lapwerk is gebeurd. Of men ziet ook
niet goed waarom men zich aan die klaar-overs die het verkeer rond scholen iets
gelegen moet laten liggen, tot een jongen van zes dood gereden wordt. Wat
duidelijk wordt is dat vaak zeer selectief naar het beleid gekeken wordt en
alles moet passen in ideologische schema's. Het veiligheidsthema overschaduwt
vaak andere, zonder men er direct erg in heeft.
Tegelijk blijft men ons waarschuwen voor het
gevaar die de democratische instellingen zouden lopen mochten figuren als
Wilders het voor het zeggen zouden krijgen. Opvallend is dat men dat domweg kan
verhinderen door zijn positie helder uit te stippelen, niet op het vlak van
immigratie en de Islam, al kan dat ook, maar vooral door te laten zien dat de
man geen voeling heeft met Henk en Ingrid en politiek niets van belang hoeft te
zeggen of hij krijgt weerklank.
Wilders is in mijn waarneming
bij uitstek het voorbeeld van een grijze muis, in de mate dat hij nooit hoefde
te tonen waar hij voor staat. Jawel, hij riep "Minder Marokkanen? Dat
regelen we dan wel even!". Hij stond voor de rechter, maar kon daar vooral
over zijn recht op een mening en de uiting ervan hameren, hoefde echt niet aan
te tonen dat al die vreemdelingen in Nederland alleen maar voor ellende zorgen.
Dat hij geen uitgebreid programma kan voorleggen en het ook niet laat
becijferen door het CPB, lijkt voor kiezers dan weer geen punt, want ze geloven
al die experten toch al lang niet meer.
Hij kan dus per definitie geen
grijze muis zijn, maar als we het over debating hebben en over een
beleidsbenadering die problemen helpt oplossen, in plaats van de malaise nog
dieper te laten uitspoelen, dan is hij pas een grijze muis, behoorlijk links
ook in een aantal opzichten. Waar men een goed jaar geleden nog riep dat
Alexander Pechtold de uitdager zou worden, lijkt die dan weer stilaan vergeten
te raken, maar het zal wel niet aan de media liggen.
Ik vind het niet wenselijk dat
journalisten het hebben over grijze muizen om politici in de markt te zetten. Wat
kan een politicus doen om in de gunst te komen van wat men dan denigrerend
"het journaille" noemt, te komen? Sommige kandidaten blijken zonen of
dochters van en worden, in weerwil van de gelijkheidsgedachte, als bijzonder
voorgesteld omwille van hun familienaam; anderen ogen goed en zeggen al eens
iets interessants, al blijkt dat ook niet zo steekhoudend en vooral politici
moeten gewoon lijken maar de indruk wekken bijzonder te zijn is nooit ver weg.
Hier schieten mediamensen in hun oordeelsvermogen zonder meer tekort. De juiste
vragen stellen zou al helpen en die vragen moeten dan niet a priori over
strategische kwesties gaan, zoals daar is: hoe gaat u uw tegenstander
uitschakelen? Waarom zijn we er ons niet van bewust dat we telkens weer door
een zogenaamde redder des vaderlands verleid worden en vervolgens moeten
erkennen dat we ons vergist hebben?
De weg naar beter beleid gaat
over tal van onderwerpen en naar hoe kwesties op elkaar inhaken. Men kan zich
niet verschuilen achter een heldere methode, waarbij men heldere distincties
maakt, maar met onvolmaakte analyses komt men nergens. Dat wil zeggen dat men
met Descartes wel kan proberen overweldigende kwesties goed op te delen in
behapbare delen, maar op enig moment hoort daar ook bij dat men nagaat of die
kwestie niet met andere te maken heeft. What about something else? Natuurlijk
moet men dat wel eens goed onder ogen nemen. De toename van het aantal files op
het Vlaamse verkeerswegennet heeft te maken met teveel voertuigen. Dat zal wel.
Wat er ook aan de orde is dat men niet zomaar mensen kan verbieden er gebruik
van te maken want er kunnen vele redenen zijn, onder meer omdat men een
excursie wil maken of omdat men familie die nu eenmaal niet meer in dezelfde
stad woont te bezoeken en zo kan men ook de gepensioneerden niet verbieden hun
inkopen te doen in die andere fraaie winkelstraat. Kortom de toename van de
verkeersdrukte ligt besloten in de toegenomen welvaart, de toegenomen vrije
tijd van jonge gepensioneerden, vele andere facetten nog kunnen opgesomd worden;
kortom, die verkeersdrukte komt er niet zomaar. Toch leggen politici over dit
thema grote verklaringen af die uitblinken van eenvoud, maar geen zoden aan de
dijk zetten. Experten moedigen hen aan om het simpel te houden.
Grijze muizen zijn niet bereid grote uitspraken de doen over
complexe kwesties, want ze weten meestal dat een simpele oplossing op termijn
als een boemerang terug zal komen. Een grijze muis zijn in de politiek is nog
iets anders dan de populaire Jan uithangen. Het blijft zo dat we geen eenvoudige
oplossingen kunnen bedenken in een complexe samenleving. Of toch, als we merken
dat mensen op een gemakkelijke manier overheidsmiddelen voor eigen gebruik
kunnen aanwenden, want uiteindelijk zijn de middelen van bijvoorbeeld Publipart
of van sommige andere afgeleiden van tussengemeentelijke organisaties en
dienstenbedrijven toch ook eigendom van een (lokale) overheid. Het gaat dan om
rent seeking behaviour, maar dat thema komt nooit aan bod in de brede media.
Illegaal is dat zelden maar het kan wel ongemerkt veel opbrengen. Pleiten voor
onderzoeksjournalistiek? Maar elke journalist moet toch feiten onderzoeken. Het
blijkt altijd weer dat zoveel waar we denken een goed beeld van te hebben, in
wezen een vrij schamel inzicht vormt. Zij die men grijze muizen noemt, hebben
misschien daar wel enig inzicht over ontwikkeld.
Bart Haers
Reacties
Een reactie posten