charme van een strandwandeling

APM


 schelp  


Geboorte van Venus, Botticelli
Wijl we wandelden,
langs de zee,
onder grijnzende wolken
een harde wind joeg ons voort,
naar het Oosten

De schelpen die je vindt,
zijn meestal leeg,
gebroken of onherkenbaar
soms vindt iemand een schelp
mooi dicht

je nam de schelp in je hand,
wijl we praatten over
al die portretten van Venus
die men doorheen eeuwen
uit het marmer hakte
in klei bakte,
tot leven wekte op het doek

Je vroeg je af wat me dan treft
behalve de wolken schuim
van brekende golven
of het licht van een roze zon

in je hand hield je nog steeds
de mooie ronde schelp,
die je af en toe bekeek,
zonder me er iets van te zeggen
alleen een monkellachje

je nam mijn hand
 legde die om je middel
en vertelde hoe je zelf ontdekte
al die nimfen en Aphrodites
op doek of in gigantische beelden

je ging naar Parijs en Wenen, Madrid en Brussel
zocht uit wat je mooi dacht te vinden
hield van stoere krijgers
maar meer nog van de naakte Maja

De schelp in je hand werd even warm
je keek naar me,
hield me staande,
kuste me
hongerig, dorstig
we keken naar elkaar
wijl de zotte wind om ons
wijl de golven dichterbij kwamen

je sloeg je been om mijn lendenen
ik verbaasde me over je lenigheid
verloor met jou het evenwicht
maar de zee kwam te dicht

wie achtervolgde wie
jij leek even iets sneller maar
ik had je rok blijkbaar te stevig
vastgegrepen
alleen de meeuwen schreeuwen

in een duinpan viel het doek
en de schelp in je hand
was open.


b Art 

Reacties

Populaire posts