Kleine lofzang op het brein




APM



Mijn brein


Een afbeelding van de lobben van het brein,
enigszins gedateerd. Wel vond ik het mooi. 
Zou ons brein echt zo goed wezen
Dat we erop kunnen vertrouwen?
Wanneer het verstek geeft
Voelt het vreemd aan

Weigert een ander brein dienst
Bewusteloosheid, beperking, ziekte
Dan wordt het moeilijk
Weigert de ander te connecteren,
Valt het gesprek stil

Klinkt evident, weten we toch
Terwijl we het weten
Ervaren we het niet
Voelen we niet
Dat wat we zien
Kan alleen via ’t brein
Horen en bedenken
Kortom, dat alles wat
We geleerd hebben te gebruiken
Van zintuigen tot voorstellingen
Redeneringen en wanen

Zie je een patiënt, dementerend
Alzheimer en erger
Dan weet je plots
Hoe goed de natuur het heeft beschikt
Gaat het mis, ziekte, ouderdom
Dan blijft het kunstwerk
Onze bewondering waard

Blij te zijn, dat je kan voelen
Horen en zien, berekenen en inschatten
Blijkt zo moeilijk
Ons menselijk zijn blijft wonderlijk
Het brein zit er voor veel tussen
De connecties tussen breinen
Nog veel meer

Het wonder van de evolutie
Is een ding
Het allemaal (elk voor zich) voor elkaar te krijgen
Vraagt tijd van boterhammen eten
En veel leren, blijven leren
Gewoonte en oefening
Zoals de musicus laat zien,
De danser en de informaticus
Ook de charme van het verleiden
Hoe spontaan ook


B Art




N.B. Nu mijn toegevoegd denkvermogen verstek gaf – de harde schijf van mijn pc - en ik nog eens overdacht hoe we nu leven, vond ik een kleine ode aan het brein een waar genoegen. Het blijft een onvoorstelbaar genoegen op machines te kunnen betrouwen, van ons brein moeten we het hebben. 

Reacties

Populaire posts